Superfrog släpptes 1993 till Amiga och utvecklades av Team 17 med svensken Andreas Tadic som programmerare till spelet. Det är ett klassiskt plattformsspel som kännetecknas av sin väldigt färgglada grafik i en grafisk stil som påminner om tecknad film och var ovanligt snygg för sin tid.

Spelet inleds med ett animerat intro där en elak häxa kommer flygande på sin kvast och kidnappar en prinsessa samtidigt som hon förtrollar prinsen till en groda. Introt är tecknat och animerat av Eric W. Schwartz som var känd för sina tecknade kortfilmer på Amigan på den här tiden. Hans filmer liknande nämligen mer riktig tecknad film än typisk datorspelsgrafik. Medan grodan sitter och deppar vid en å kommer en flaska Lucozade flytande. Efter att grodan har svept flaskan förvandlas han till Superfrog och äventyret kan börja. Dessa flaskor samlar man även under spelets gång och de återställer då förlorad hälsa.

Sex olika världar

Totalt finns det sex världar med olika teman och man måste ta sig igenom flera banor i varje värld. I klassisk plattformsspelsanda är den första världen i skogsmiljö.

Därefter följer “Spooky castle” som är häxans slott. Där gäller det att akta sig för fladdermöss, spöken och andra läskiga fiender. Det finns dessutom gott om hemligheter i spelet som kan bestå av dolda rum eller ställen där man kan skjuta för att samla in några extra mynt. Man samlar nämligen på sig en väldig massa mynt i spelet, inte helt olikt Super Mario-spelen. Dessa mynt kan man sedan köpa diverse olika bonusföremål för. Mellan varje bana kan man dessutom försöka utöka de virtuella pengarna man har samlat på sig genom att prova lyckan i en enarmad bandit.

Den tredje världen, “Fun Park”, utspelar sig i cirkusmiljö med clowner, färgglada ballonger och annat som hör till. Man kan även samla på sig en del power-ups som gör det lättare att ta sig fram i spelet. Bland annat kan man bli osynlig eller plocka upp ett par änglaliknande vingar som gör att man kan flyga.

I den fjärde världen har supergrodan rest tillbaka i tiden till det gamla forntida Egypten. Man springer då omkring inuti en stor pyramid och ska akta sig för mumier, fladdermöss och andra fiender.

Den femte världen är “Ice World” och utspelar sig inuti en stor isgrotta. Den sjätte och sista världen är en rymdbana och inleds med texten “Project F”, vilket är en blinkning till Project X, ett shoot ’em up-spel som Andreas Tadic också har programmerat åt Team 17. Här använder de sig till och med av musiken från Project X.