Another World kom ut under det tidiga 90-talet till Amiga och är utvecklat av franska Delphine Software. I USA hette spelet istället Out of this World och i Japan Outer World. Det stack ut i mängden eftersom det har rätt stiliserad grafik. Istället för den vanliga handpixlade grafiken består karaktärerna i Another World av mer vektorgrafikliknande figurer med stora enfärgade ytor utan texturer. Det här gjorde att grafiken tog mindre plats. Istället var animationerna ovanligt realistiska för spel på den här tiden.

Filmisk upplevelse

Sättet spelet presenterades på var också nytt för sin tid, då det var som en blandning mellan en film och ett spel. Another World är utvecklat av Eric Chahi som har gjort hela spelet i princip på egen hand och i den remastrade versionen av spelet, som släpptes i samband med 20-årsjubileumet 2013, får man även med en liten dokumentär om hur spelet blev till.

Ett experiment som går fel

Handlingen i spelet kretsar kring den unga forskaren Lester Knight Chaykin vars experiment i laboratoriet går fel då blixten slår ner i hans partikelaccelerator så han teleporteras till en annan värld. En värld som visar sig vara befolkad av utomjordiska varelser som inte vill honom väl. Spelet kan sägas vara en kombination av äventyr, action och pussellösande.

Ganska snart får man tag i en slags strålpistol som man kan skjuta fiender med. Pistolen har även två andra lägen. I det ena kan man bygga upp ett kraftfält som skyddar mot andra strålpistoler och i det andra läget skjuter man stora energiklot som förstör fiendens kraftfält.

Problemlösningen är varierad och inkluderar en del vattenbaserade pussel. Ganska tidigt i spelet får man dessutom en allierad från den utomjordiska humanoida rasen i och med att man befriar honom från en gruva där han har tillfångatagits och sitter upphissad i en bur. Fången man räddar återkommer flera gånger under spelets gång och hjälper till att lösa olika pussel.

Flera svårighetsgrader i remastrade versionen

Den remastrade versionen av spelet har bland annat fått mer högupplöst grafik, som är mer anpassad till dagens datorer, men är trots det originalet trogen rent grafiskt. Den har dessutom tre olika svårighetsgrader – normal, difficult och hardcore – där “normal” är lättare än originalspelet och “difficult” motsvarar originalet. Spel på den tiden var som bekant betydligt svårare än dagens spel och vissa scener i Another World fick man spela om många gånger innan man lyckades komma förbi dem.