Far Cry är en väldigt populär spelserie från Ubisoft. Det allra första spelet släpptes 2004 och var för sin tid tekniskt mycket imponerande. Det använder sig av spelmotorn CryEngine och var ursprungligen bara tänkt att fungera som en teknikdemo för densamma. Far Cry 2 och framåt använder sig istället av spelmotorn Dunia, som i grunden bygger på CryEngine 2. Karaktäristiskt för spel byggda med Dunia är att de oftast utspelar sig i stora vegetationsrika utomhusmiljöer.
Far Cry 4 är den näst senaste delen i spelserien och kom ut 2014. En recension av spelet kan läsas i bland annat SvD, utöver de vanliga spelsajterna. Precis som i de tidigare Far Cry-spelen utspelar det sig i en stor öppen naturmiljö, denna gång i det fiktiva landet Kyrat i Himalaya. Ur ett förstapersonsperspektiv ska man ta kål på fiender och man uppmuntras till att smyga för att ta sig an fienderna obemärkt. Man kan bland annat kasta stenar för att avleda deras uppmärksamhet.
Gott om vilda djur
Det finns även ett rikt djurliv i Kyrat som man drar nytta av i spelet, bland annat tigrar, noshörningar och ilskna honungsgrävlingar. Dels kan man skjuta djur och tillverka hölster och annat av deras skinn. Man tar dock även tillvara på deras kött och dessa köttstycken kan man sedan kasta på en grupp fiender, vilket leder till att ett rovdjur lockas dit av köttet och därmed attackerar fienderna. Det går även att sätta eld på saker och se hur elden sprider sig via gräs, buskar och träd, vilket kan skapa intressanta kedjereaktioner.
Egentligen besöker man bara Kyrat för att sprida sin döda mors aska, men på väg dit blir man attackerad och kidnappad av spelets psykopatiske antagonist Pagan Min som visar sig vara kung i Kyrat, från vilken man sedan flyr. Man går sedan med i motståndsrörelsen Golden Path vars mål är att störta den våldsamme Pagan.